Fretje kan niet meer staan.

Vragen op het gebied van gezondheid en ziekte.

Fretje kan niet meer staan.

Berichtdoor MysteriousQueenX op 09 nov 2009 11:23

Gisterochten haalden we zoals gewoonlijk onze fretjes uit hun kooi (De twee mannen in ieder geval, die zijn te lui om zelf uit de kooi te komen) en we wilden de kooi gaan schoonmaken, toen we merkten dat er iets mis was.
Onze albino fret Logan, lag languit op de grond op zijn zij, met alle vier zijn pootjes wanhopig te bewegen. Het leek alsof hij gewoon niet overeind kon komen. Toen we hem hielpen ging hij zitten, met zijn achterlijf onder zich en leunde hij op zijn voorpootjes.
Ik rammelde met een doosje met snoepjes om te kijken of hij nog wel kon lopen, maar zijn achterpootjes schoven steeds weg en echt goed ging het niet. Hij was heel erg mager geworden, wat hij een paar dagen geleden nog niet was (hij was al wel mager, maar niet vel over been). Hij deed een kwartier over een snoepje eten waar hij normaal in een minuutje mee klaar was. We hebben hem maar in zijn dekentje gerold en zo snel mogelijk teruggelegd in zijn kooi zodat hij kon rusten.
Een paar uur later werd hij uit zijn kooi gehaald, maar hij liet meteen alles lopen :?
We zetten hem terug in zijn kooi zodat hij daar eventueel verder kon gaan en daarna gingen we hem schoonmaken in een gewone bak met water. Alles bleef lopen en het was echt geen doen. We zetten hem even neer, maar hij kon helemaal niet meer op zijn poten staan, hij viel gewoon bij elke poging om.
's avonds hebben we hem overgezet naar een andere kooi, zodat hij geen last zou hebben van onze andere fretjes, die de hele tijd in hun kooi actief bleven en over hem heen liepen. Hij is hier in zijn dekentjes gelegd en we hebben hem heel laag bakje met eten en drinken gegeven zodat hij eventueel zou kunnen drinken.
Natuurlijk zijn we hier allemaal behoorlijk bezorgd, maar we weten dat de fretjes al bijna 6 jaar zijn.
Wij hebben zelf het idee dat hij gewoon te oud is en dat hij binnen enkele dagen zal overlijden :(
MysteriousQueenX
nieuwe bezoeker
nieuwe bezoeker

Re: Fretje kan niet meer staan.

Berichtdoor Rine Oddens op 10 nov 2009 00:15

Dat is wel heel erg heftig. Geef het niet direct op maar ga zo snel mogelijk naar een dierenarts die verstand heeft van fretten.
Een ontsteking van het ruggenmerg die verlamming tot gevolg heeft is goed te behandelen met antibiotica.
En dan kunnen ze hier nog heel goed van genezen.
De mening die ik geef, hoeft niet persé de mening van het hele bestuur te zijn. Ik doe dit op persoonlijke titel.
Rine Oddens
Bestuur Frettig Gestoord
Bestuur Frettig Gestoord

Berichtdoor kaliji op 10 nov 2009 08:48

Jeetje, dit klinkt idd wel heftig zeg! Ik zou ook adviseren zo snel mogelijk een goede dierenarts op te zoeken!
Heel veel sterkte!
Mokjes van Joey, Zoë, Zwiffy, Dommel, Dobby, Shelly en van de katten Nimo en Kato
kaliji
Kind aan huis
Kind aan huis

Berichtdoor MysteriousQueenX op 10 nov 2009 09:36

Hij is vannacht overleden.
MysteriousQueenX
nieuwe bezoeker
nieuwe bezoeker

Berichtdoor kaliji op 10 nov 2009 20:47

Jeetje wat erg... :( Heel veel sterkte...
Mokjes van Joey, Zoë, Zwiffy, Dommel, Dobby, Shelly en van de katten Nimo en Kato
kaliji
Kind aan huis
Kind aan huis

Berichtdoor frettenfan op 30 dec 2009 17:02

Een beetje een late reactie maar gezien de leeftijd van de fret denk ik echt aan een hypo door insulinomen.

Herken het wanhopig met de pootjes bewegen en omhoog willen maar al te goed van Shadow die helaas maar 4,5 is geworden door insulinomen. En ook het plotseling mager zijn had hij bij een hypo, dan was ie altijd ineens een stuk dunner

Weet niet of je al een dierenarts hebt in Tilburg maar ik ga altijd in waalwijk(werk ik zelf ook) en er wordt voor moeilijkere zaken vaak doorgestuurd vanuit Tilburg. Hopelijk heb je hier iets aan voor je andere fretten.

Veel sterkte met het verlies van Logan
Mokjes van Joppie, Smokey, Macho, Dikkie, Shadow, Donder, Hope&Faith, Izno&Djeeko, Snowball, Glitter&Glamour
frettenfan
Fanaat
Fanaat

Keer terug naar Medisch